søndag 3. mars 2013

Hauken har landet

På fredager etter jobb går alltid turen til kamuflasjen for å legge ut brødmat, denne fredagen var intet unntak.






Når jeg kom opp var det til min store glede, så at mye kjøtt var forsvunnet og spist opp.

"Dritt" etter hønsehauken var å finne over alt.

Så lørdag sto soveposen, kamera og noe mat klart i gangen for dagen der jeg endelig skulle få se hauk selv foran min egen kamuflasje.

Femten minutt  etter jeg hadde kommet meg inn, rettere sagt 07.05 satt den utenfor og speidet.
Den brydde seg lite om vinden som holdt på å ødelegge hele preseningen som overdøvde kameraklikkene.

Etter to timer sa den takk og farvell, etter 1time med mislykkede forsøk på å ta med seg elgkjøtt.

Topp!

På kvelden var det opp igjen å feste presseningen bedre, få tetta hull som slapp inn unødvendig lys, og doble preseningen foran for å hindre mer innsyn enn nødvendig.

Søndagen kom og jeg var klar igjen.
Hauken var på plass før meg i mørket, så den ble skremt når den hørte noen kom på snøen, men 40minutt etter jeg var inne i skjulet kom den tilbake.

Det første som slo meg, var om dette var den samme, den så mye større ut. Hvertfall der jeg satt.

Morgen ble fult med spenning og mange lyder fra blandt annet, musvåk, kattugle og svartspett.

Så gleder meg til neste helg og enda flere bilder.

Takk til alle som tar turen innom og ha en fin uke!






9 kommentarer:

  1. Dette var utrolig moro å lese om. Det er så fantastisk når man lykkes, og jeg husker godt den samme godfølelsen da hønsehauken landet foran telelinsa mi for første gang. Det blir spennende å følge prosjektet ditt videre. Lykke til. Mvh Willy

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Willy! Jeg gleder meg bare helt vilt til neste gang jeg skal opp å sitte. Ble jeg fortalt her en dag at det er sett ørner sirkle og gå ned mot området jeg forer. :)

      Slett
  2. Artig at du fikk hauk på åta, sikkert spennende å sitte nært innpå og se den spise, fine bilder fikk du og.

    SvarSlett
  3. Flotte bolder av denne mektige fuglen, gøy å se.

    Ottar

    SvarSlett
  4. Hej Leiv Arne!
    Fin bild serie på en vacker rovfågel. Alltid kul att läsa hur bilderna kommer till och vad som har hänt i skogen.
    Ha en fin vecka!
    /Ingemar

    SvarSlett
  5. Fin tekst til en fin bildeserie.
    Mvh
    Torbjørn Wingsternes

    SvarSlett
  6. Flott tekst og fine bilder :-)
    Rune

    SvarSlett
  7. Helt enormt! og i disse bildene får du jammen lønn for strevet (ikke akkurat strev sikkert, sjulet mer som en lekestue for en fotograf :-)

    Takk så kjære du som deler med oss andre :-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for tilbakemeldingene på teksten og bildene! :)

    SvarSlett

Hyggelig visst noen legger igjen konstruktivkritikk eller hilsen!